Biała lista podatników VAT zaczął obowiązywać od 1 września 2019 roku. Jakie konsekwencje mogą spotkać podatników?
Jeśli przedsiębiorca w ciągu miesiąca dokonuje zakupów o wartości równej lub wyższej niż 15 tysięcy złotych od czynnych podatników VAT, to musi zweryfikować rachunek bankowy kontrahenta na tej liście, by móc wrzucić je później w koszty podatkowe. Sprawdzenie rachunku powinno nastąpić w dniu, w którym planowane jest wykonanie przelewu. W momencie, gdy rachunek nie znajduje się na owej liście, to podatnik ma 3 dni robocze, aby złożyć pismo w urzędzie skarbowym, który jest właściwy dla sprzedawcy i tylko wtedy zakup można wprowadzić w koszty.
Należy też pamiętać o tym, że biała lista nie obejmuje rachunków prywatnych. Skutkuje to tym, że przy każdym przelewie kwoty równiej lub większej niż 15 tysięcy złotych na prywatny rachunek, przedsiębiorca musi składać każdorazowo zawiadomienie do urzędu skarbowego sprzedawcy. Jak więc widzimy, biała lista podatników dokłada mnóstwo dodatkowej pracy przedsiębiorcom.