Jak założyć własną firmę?

Firmę możemy założyć przez Internet, jest to tzw. „zasada jednego okienka” lub możemy to zrobić samodzielnie. Pierwszy sposób miał uprościć kwestie formalne i zmniejszyć czas założenia przedsiębiorstwa. Jednak wybierając taką metodę założenia firmy, nie obędzie się bez wizyty w ZUS i US. Na czym polega rejestracja przedsiębiorstwa przez Internet?

rejestracja-firmy

WNIOSEK CEIDG-1 

Najpierw trzeba wejść na stronę www.ceidg.gov.pl i wypełnić wniosek, w którym trzeba:

  1. Wybrać metodę potwierdzenia tożsamości użytkownika. Do wyboru mamy trzy opcje:

  • certyfikat kwalifikowany. Należy uzyskać certyfikowany podpis elektroniczny, za który płaci się ok 200 zł za rok.

  • Profil zaufany ePUAP. Aby go uzyskać, musimy zarejestrować się na stronie www.epuap.gov.pl i złożyć wizytę w punkcie potwierdzającym (Urzędy Skarbowe, wybrane urzędy ZUS). Profil zaufany otrzymuje się po pozytywnej weryfikacji obywatela i weryfikacji wniosku.

  • Wypełnienie wniosku anonimowo. Otrzymuje się kod weryfikacyjny, po czym należy udać się do Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy w celu potwierdzenia danych zawartych w złożonym wniosku.

  1. Wybrać podstawowe kryteria

  1. Chodzi o to, czy chcemy złożyć nowy wniosek i wypełnić go za pomocą kreatora, czy wypełnić standardowy formularz. W tym poście opisujemy, co zrobić, gdy wybrało się opcje kreatora. Zaznaczenie drugiej opcji przeniesie Cię do interaktywnej wersji wniosku.

  1. Wypełnić dane wnioskodawcy

 Czyli imię, nazwisko, data urodzenia, PESEL, numer oraz seria dowodu tożsamości, adres zamieszkania i zameldowania. Pojawi się też prośba o podanie numeru NIP i REGON, więc jeśli ich nie posiadamy, to  zaznaczamy odpowiednie pole.

  1. Wypełnić dane dotyczące zakresu działalności gospodarczej

  1. Głównie chodzi o nazwę firmy, imię i nazwisko przedsiębiorcy, informacje o ilości zatrudnianych pracowników. W następnej kolejności trzeba wybrać rodzaj prowadzonej działalności opisywanej za pomocą kodów PKD. Dalej trzeba uzupełnić pozostałe informacje dotyczące rejestrowanego przedsiębiorstwa.

  1. Wypełnić dane konieczne do rejestru ubezpieczeniowego

  1. Ten etap pozwala na zaoszczędzenie czasu potrzebnego do zgłoszenia faktu założenia firmy w ZUS czy KRUS.

  1. Wypełnić dane dotyczące US

  1. W tej części musimy określić dane, które są potrzebne do zarejestrowania firmy w US, czyli informacji związanych z Naczelnikiem US i prowadzeniem dokumentacji rachunkowej. Należy określić metodę oraz częstotliwość płacenia podatku oraz rodzaj dokumentacji, którą będziesz prowadzić. Podaje się również dane dotyczące adresu przechowywania dokumentów rachunkowych i inne informacje, np. o wspólnocie majątkowej z małżonkiem.

  1. Wypełnić dane związane z rachunkiem bankowym

  1. Teraz należy podać numer rachunku bankowego, a jeżeli nie posiadamy jeszcze konta firmowego, to można podać numer konta osobistego. Gdy już będziesz miał możliwość otworzenia rachunku firmowego, to wystarczy zmienić dane w US.

  1. Dodać załączniki

  1. Jeśli potrzebujesz załączyć jakieś dokumenty, to możesz to zrobić na tym etapie. Łączna wielkość załączników nie może przekroczyć 4096 kB.

WNIOSEK Z GŁOWY, CO TERAZ? 

Jeśli złożyłeś wniosek anonimowo i uzyskałeś już kod weryfikacyjny, to teraz musisz odwiedzić Urząd Miasta/Urząd Gminy celem weryfikacji i podpisu wniosku. Wówczas wtedy Twoja firma trafia do bazy CEIDG.

W przypadku skorzystania z opcji podpisu elektronicznego bądź profilu ePUAP, etap ten Cie nie dotyczy.

Po kilki dniach od złożenia wniosku, otrzymasz numer REGON.

WIZYTA W ZUS 

Rejestracja nie kończy się na wniosku internetowym. Celem wizyty w ZUS jest określenie, z jakich ubezpieczeń będziesz korzystać.

URZĄD SKARBOWY 

No i na koniec, w sytuacji, gdy planujesz być podatnikiem podatku VAT, trzeba ten fakt zgłosić w Urzędzie skarbowym.

SZYBCIEJ? 

Oczywiście, rejestrując firmę przez Internet, zaoszczędzimy czas. Wniosek internetowy wypełnia się szybciej, niż ręczny i w dodatku można uniknąć ewentualnych błędów.